Bratislavský Volswagen ide prepúšťať

Autor: Július Kovács | 5.6.2019 o 13:26 | (upravené 5.6.2019 o 13:33) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  5329x

Atmosféra v závode je dusná. Nejde sa len prepúšťať. Ale mení sa aj organizačná štruktúra. Ľudia sú v strese a boja sa o miesto.

Zamestnanci viac dávajú pozor na dochádzku. SBS viac kontroluje   ľudí na alkohol a prehliadajú tašky, alebo mobily. Nikto nechce dať zámienku na rozviazanie pracovného pomeru.

Zo 14.000 zamestnancov, ktorí vo VW robili do konca rok 2018, má byť prepustených do konca júna 3.000 ľudí. Treba si ale uvedomiť že na jedno pracovné miesto vo VW sú naviazané 2 pracovné miesta. Ide o subdodávateľské podniky, ktoré kompletujú a vyrábajú trebárs predky aut, chladenie, palubné dosky, sedačky a iné diely. Čiže tým pádom nepríde o prácu len 3.000 ľudí ale  plus 6000 ľudí  a spolu možno aj 10,000 ľudí.

O to zahanbujúcejší je fakt, že udajne ešte začiatkom mája prebiehal vraj nábor cudzincov, ako sú Ukrajinci a Srbi ale ja iní. Je veľmi ľahko možné že VW si zaplatí články v ktorých bude ospevovať aké skvelé veci priniesli na Slovensko a aké majú úžasné vysoké výrobné náklady a preto musia prepúšťať a budú žiadať ďalšie daňové úľavy . Osobne si myslím že VW sa bude v prvom rade snažiť prepustiť menej produktívnych pracovníkov a v staršom veku aj keď tvrdia, že to tak nebude. Táto firma ide tvrdo po zisku a ľudský potenciál viac menej merajú len výkonom na linke.

V krajinách EÚ platí zásada, že silnejší má pomáhať slabšiemu. Keď si ale porovnáte produktivitu práce v Nemeckých firmách VW a ich platy potom mám dojem, že silnejší slabšieho zneužíva. Netvrdím, že mzdy na Slovensku máju byť rovnaké, ako v Nemecku. Ale ten rozdiel v mzdách za rovnakú prácu je veľký a nožnice sú obrovské. A firma VW ich mieni ešte pravdepodobne zväčšovať náborom lacnej pracovnej sily z Balkánu a Ukrajiny. Pritom pozemky a daňové uľaví im poskytla vláda SR.

Každý,  kto robil vo VW vie, ako tvrdo sú nastavené normy a výkony a s tým súvisiace trebárs aj zdravotné problémy. Mate predpísané ako sa mate zohýnať, aké nástroje mate použivať. Ale, keby ste to mali dôsledne dodržiavať zistite, že nestíhate. Odídu Vám kríže dozviete sa, že ste sa zle zohýnali a podobné lahôdky. Normy sú nastavené na maximum.  Na tieto veci má VW svoj team právnikov a spolupracujú s lekármi.

Teraz k duálnemu vzdelávaniu podporovaného štátom. Žiaci značnú časť hodín odrobia vo výrobe, akože prax. Samozrejme je to na úkor vzdelania ako je matematika, jazyky atď. Vo výrobe potrebujete rýchlo montovať, šróbovať, nasúvať spravidla úkon na ktorý potrebuje minútu, alebo alebo minutu a pol a tú opakujete do zblbnutia aj 300 krát za smenu. Jasné takto to funguje vo všetkých automobilkách. Ale treba si položiť otázku, či netreba týchto ľudí lepšie pripraviť do života? Čo ak stratia zamestnanie v automobilke?

V roku 2018 z 1,1 milióna aut, vyrobených vlani na Slovensku 400-tisíc opustilo linky vo Volkswagene. Prečo teda zamestnancov ohrozuje prepúšťanie?

VW Slovakia roky fungoval v nábehovom režime. Fabrika prechádzala na výrobu nových modelov áut a inštalovala aj nové výrobné technológie. A nábeh treba preklopiť do bežnej sériovej výroby. A to sa práve teraz deje.

Nábehy sú nákladné a náročné na čas i ľudí aj na financie a keď sa nábehy preklopia do sériovej výroby, nároky na množstvo pracovnej sily klesajú. A automobil je nutné produkovať s čo najnižšími nákladmi a čo najväčšou efektívnosťou.

Koncern v súčasnosti musí šetriť, pretože vyrába malé množstvo elektromobilov a oproti ostatným automobilkám zaspali dobu. Šetria aby získali prostriedky vo výške asi 6 miliárd eur do roku 2023 pre skok k elektromobilite, výrobe áut na elektrický pohon. Do roku 2030 by mali tvoriť viac, ako tretinu vyrábaných áut.

Nové modely elektromobilov, využívajú jednotný technický základ a majú sa vyrábať v nemeckých fabrikách v Zwickau , Emden, Hannover a  ďalších miestach. Produkcia elektromobilu je asi o 30 percent menej náročná na pracovnú silu. Autá sa budú vyrábať na platforme MEB,  ktorá má priniesť koncernu značné úspory.

VW pri Bratislave nemá zatiaľ prisľúbený žiadny elektromobil na platforme MEB. Doteraz nie je jasné či sa bude vyrábať v Bratislavskom VW aj iný druh automobilu. Aspoň o tom nepočuť.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno: Vládne ešte naozaj Smer a koalícia?

Čo znamená ďalšie zlyhanie pri voľbe ústavných sudcov.

Komentár Petra Schutza

Je predstaviteľné, aby normálny konzervatívec fabuloval bohapusté fantazmagórie?

Klausov inštitút podporil Babiša.


Už ste čítali?